Társak a társasházban, avagy hogyan kerüljük el a pénzen vehető problémákat

Társak a társasházban, avagy hogyan kerüljük el a pénzen vehető problémákat

Az Etikus Ingatlanos kérdez március havi műsorában Szilber Szilvia Társasházszakértő volt az egyik vendégem. A nagy érdeklődésre való tekintettel a vele készült interjú rövidített változatát tesszük most közzé.

Először is, az első női előadóként köszöntelek műsorunkban. Rólad tudni kell, hogy a társasházak szakértőjeként Budapesten igen nagy tapasztalattal rendelkezel. Biztos vagyok benne, hogy a társasház kezelés egy csapatmunka, de épp úgy sok szakterületen való jártasságot igényel, ahogy az ingatlanközvetítés is. 

1. Miben látod a munkád elsődleges fontosságát?

A társasházakban együttműködést kell elérni a menedzsment és a tulajdonosok között egy értékes és élhető lakókörnyezet megvalósítása érdekében.

Biztosítania kell a szakmaiságot és gondoskodást, amely a bizalmi viszony kiépítésének az alapja.

2. Hogyan fogod össze a társasházakban élő lakóközösséget, ha döntéseket kell hozni és biztos vagy benne, hogy nagy lenne a széthúzás?

Fontos a helyzet komplex és körültekintő felmérése és a tulajdonosok szempontjainak és prioritásainak megismerése.

Például a lábazati ázás kapcsán a földszint, míg a lift és a tető beázásakor az emelet érintett.

Segít egyetértést kialakítani a tulajdonosok között, ha a következményeket körüljárjuk; rövid-, közép-, illetve hosszú távon milyen hatása lehet (annak), ha egy adott munka elmarad, vagy az ütemtervben későbbre sorolódik. Tehát a figyelmet az igen-nem, illetve a  “kinek van nagyobb sérelme” helyett az ütemezés kérdésére terelem, azaz a megoldás kidolgozására.

3. Fordulnak-e / fordulhatnak-e ingatlanközvetítők információért hozzád és adhatsz-e  vagy megtagadhatod-e azok kiadását? 

Az ingatlanos tájékoztatása elsősorban az eladó tulajdonos feladata, de amennyiben meghatalmazással rendelkezik az ingatlanos, akkor tájékoztathatom a vevőjelölt számára fontos társasházi ügyekről. A tulajdonosok figyelmét fel szoktam hívni arra, hogy az ingatlanos és a vevő elől sem szabad elhallgatni a lényeges dolgokat (mint folyamatban lévő peres ügy, több évig húzódó hiteltörlesztés, vagy a nagy lakásból kialakított több garzonban a kivitelezési hiba miatt visszatérő állandó dugulás). Az eladó felé kártérítési igényt alapozhat meg és az ingatlanos irányába is bizalomvesztést okozhat, mert egy csalódott vevőtől nem kap több megbízást vagy ajánlást.

4. Mire hívod fel a figyelmet egy a társasházba újonnan költözőnek? Milyen információkat adsz ki neki, hogy megkönnyítsd a döntését?

Elsődleges a szabályozás ismertetése, mert egyes társasházaknál lehetnek speciális rendelkezések a Szervezeti és Működési Szabályzatban.

 Ilyenek lehetnek például a rövidtávú lakáskiadás korlátozása, vagy a funkciótól való eltérés tiltása. 

Utóbbira szemléltetésül,  egy Andrássy úti impozáns lakás kiváló lehet fogorvosi rendelőnek vagy nyelviskola számára, azonban ha a lakóközösség nem járul hozzá a funkcióváltáshoz (mert nem akarnak ügyfélforgalommal járó tevékenységet a házban), akkor jobb ha meghiúsul egy adásvétel, mintha önkormányzati bírság és évekig tartó szomszédi viszály miatt a vevő az ingatlan ismételt eladására kényszerül.

Egy vevőjelöltnek tudnia kell a ház pénzügyi helyzetéről, milyen állandó vagy eseti költségekre kell számítania, illetve a megtakarításokról, esetleges tartozásokról.

A pénzügyi helyzet szorosan összefügg a műszaki állapottal. Egy felújítandó, de megtakarításokkal rendelkező ház -és benne lévő lakás- éppen értéknövekedés előtt áll, míg egy eladósodott társasházban egy váratlan hiba elhárítása is csak azonnali tulajdonosi célbefizetésből valósulhat meg.

Természetesen a menedzsment működésének az ismerete is fontos, hogy az új tulajdonos tudja, milyen ügyekben illetve csatornákon fordulhat hozzánk.

5. A társasházi közös területek fenntartása jelent e gondot az ott élőknek? Magukénak érzik e, kisajátítva azt, ha tehetik, vagy mint közös tulajdon elhanyagolják annak állagát?

Az elhanyagolt részeknél gyakoribb, hogy valaki megpróbál elbirtokolni területet.

A képviseletnek kell gondoskodni a karbantartásról és a határok megtartásáról. 

6. Mit jelent számodra az, hogy jó gazda gondosságával kezelsz egy ingatlant? 

Igyekszem mindig tulajdonosi szemlélettel tekinteni a házra, előrelátóan felkészülni javaslatokkal, alternatívákkal a megoldandó feladatokra, a jogszabályi megfeleltetésre való folyamatos odafigyelés mellett.

Sándor Viktória, az Etikus Ingatlanos Mozgalom védnöke

Vélemény, hozzászólás?

tizennyolc + tizenhat =