Etika és átláthatóság: nem elég jónak lenni, annak is kell látszani!

Etika és átláthatóság: nem elég jónak lenni, annak is kell látszani!

„Jó bornak nem kell a cégér!” – tartja a régi mondás, ám mi (és még sokan mások) ezzel vitába szállnánk. Míg régen megállta a helyét ez az elmélet, addig a XXI. században, a marketing és a kommunikáció virágkorában ez már koránt sincs mindig így.

„- Papa, mi az az etika? – kérdezi a gyerek az apját.

– Hát, mondok egy példát. Bejön a boltba egy ember, és vesz egy kabátot nyolc ezerért. Tízezressel fizet, de a visszajáró pénzt itt felejti. Na, ez egy etikai kérdés: magamnak tartsam meg a kétezer forintot, vagy felezzem meg az üzlettársammal?”

Az etika témája már az ősidők óta foglalkoztatja az emberiséget és annak nagy gondolkodóit. Az ókori görög filozófusok, mint Püthagorasz, Platón, Szókratész tanítványa, vagy Arisztotelész mind-mind elméleteket gyártottak az ember és az etika kapcsolatára, az igazságosság kérdéskörére. Arisztotelész például azt vallotta, hogy az etikátlan viselkedés akkor nyer teret magának, amikor az ember vágyai felülkerekednek a racionalitásán.

Etika és marketing, avagy jó bornak is kell a cégér

Az elmúlt évtizedekben, évszázadban nagyon fordult a világ: számos dologhoz másképp kell állnunk, mint elődjeinknek. Itt van például ez a fenti, egyébként nagyon szimpatikus mondás, mellyel akár könnyű is lehetne azonosulni.

„Jó bornak nem kell a cégér!” – ugye, milyen egyszerűen hangzik? És míg a régi, letűnt korokban akár elégnek is bizonyulhatott jónak lenned abban, amit szívvel-lélekkel csinálsz, és előbb-utóbb híre ment, napjainkban ez már sajnos kevés.

Etikus ingatlanosnak is kell a cégér

Nincs ez másképp az ingatlanközvetítői szakmában sem. Etikus vagy? Megbízható, tisztességes ingatlanosként dolgozol hosszú évek óta, aki szilárd elvek és korrekt értékrend szerint, szakértelemmel teszi dolgát? Nagyszerű, hiszen ezek az elsők, és legfontosabbak!

Viszont legalább ugyanilyen fontos, hogy mindez az ügyfél számára is világos legyen; még pedig minél előbb, annál jobb. Az adás-vétel, a néhol teljesen átláthatatlannak tűnő szakmai-, és jogi folyamataival bizony ijesztő tud lenni a laikus, de még a kevésbé laikus ügyfél számára is. Nyugtatóan hat minden résztvevőre, ha előre tisztában vannak vele, hogy ingatlanközvetítőjük az etika szellemében jár el.

Az ingatlanos kollégák közt időről-időre találkozunk olyan nézőponttal, mely szerint ők mindenféle tanúsítvány nélkül is „jók” (ami természetesen igaz), így is etikusak, és így is rendelkeznek elegendő ügyféllel.

Jónak lenni jó – de sajnos az esetek nagy százalékában manapság már nem elég. Akár szeretjük, akár nem, akár távol áll tőlünk, akár nem, korunkban már sok múlik azon, hogy hogyan kommunikáljuk a külvilág felé vélt és valós értékeinket.

Valójában nem az a lényeg, hogy etikusnak gondoljuk-e magunkat, hanem az, hogy ezt a fogyasztó felé garantálja-e valaki, vagy valamilyen szervezet.  Ha egy ingatlanközvetítőt hitelesít egy ilyen szervezet, az garanciát fog jelenteni annak a jövőbeli ügyfélnek, aki egyébként nem ismer minket.

Az Etikus Ingatlanos tanúsító védjegy pontosan ezt a „cégért” nyújtja az égisze alatt tevékenykedő ingatlanosoknak. Az ügyfél biztonságban érezheti magát, hiszen az Etikus Ingatlanosok garantáltan felelősségteljesen és átláthatóan, az etikusság jegyében tevékenykednek.

Vélemény, hozzászólás?

3 × öt =