You are currently viewing Hitelügyintézés Koronavírus idején

Hitelügyintézés Koronavírus idején

Mire számíthatunk, ha aláírtuk az adásvételi szerződést és hitelre is szükségünk van?

Az elmúlt időszak nagyon kedvezett az ingatlanpiacnak, és nem utolsó sorban azoknak a vevőknek családoknak akiknek leendő otthonuk megvásárlásához hitelre van szükség. A leendő tulajdonosok csillogó szemekkel írták alá a tengernyi dokumentumot ami egy ingatlan adásvételi szerződéskor keletkezik.

A Koronavírus okozta gazdasági hatásokat saját bőrünkön tapasztaljuk, és azoknak a családoknak ügyfeleknek első gondolata az volt mi fog történni az adásvételi szerződésekkel. Hogy fognak tudni határidőre teljesíteni? Kapnak-e egyáltalán hitelt, illetve hogy alakul az állami támogatások folyósítása?

Az elmúlt két hét bizonytalansága után némileg rendeződni látszik a helyzet. Megjegyezni kívánom, hogy ezt nem mint banki szakember, hanem okiratszerkesztő ügyvéd tapasztaltam az elmúlt napokban. A bankok ugyanis próbálnak alkalmazkodni a helyzethez, és próbálnak kézzel fogható könnyítéseket bevezetni, mellyel meggyorsíthatják, egyszerűbbé tehetik az ügymenetet.

Nézzük mik ezek a könnyítések:

  • Nagyon sok ügyvéd által készített okiratot online is elfogadnak a pénzintézetek, egyes bankok elektronikus aláírással kérik az úgynevezett letéti igazolást, önerőnyilatkozatot, melyeket eddig kizárólag papíralapon lehetett benyújtani.
  • Mivel nincs lehetőség személyes ügyintézésre a földhivataloknál, nem szükséges érkeztetett példányt benyújtani a hitel indításához, elég ha az eljáró ügyvéd igazolja, hogy postai úton benyújtotta az illetékes földhivatalhoz. 
  • Egyes bankok olyan engedményt adnak, hogy a folyósításhoz nem kell feltétlenül a közjegyző által elkészített kölcsönszerződés megléte, hanem az ügyfél azaz a vevő kötelezettséget vállal, hogy meghatározott időn belül szerződést köt a hitelező pénzintézettel közjegyző előtt.

Amit  érdemes szem előtt tartani:

  • Folyamatosan maradjunk kapcsolatban a hitelügyintézővel, bankkal de kizárólag online, telefonon. Bankfiókban ilyenkor szinte lehetetlen érdemben ügyet intézni.
  • Tájékoztassuk a másik felet azaz az Eladót is, hogy állunk a hitelügyintézéssel, mikor várható a folyósítás
  • Ha egyértelmű, hogy kifutunk a határidőből, és szerződést kell módosítanunk, időben kérjünk az okiratszerkesztő ügyvédtől időpontot erre. Ne felejtsük el, erre a módosításra már online akár Skype alkalmazásával is van lehetőség, de legalább 1 hetet 10 napot igénybe vesz a folyamat, főként ha az eredeti irat postai úton érkezik a szerződő felekhez.

A legfontosabb, hogy ne essenek kétségbe, kellő szakértelemmel és körültekintéssel ezek a helyzetek is megoldhatóak lesznek.

Dr. Szokolovszki Anikó ügyvéd

Vélemény, hozzászólás?

11 − nyolc =