Az ingatlanközvetítő felelőssége

Az ingatlanközvetítő felelőssége

„Életünk legnagyobb vagyona, 
úgy ért hozzá mindenki, mint a focihoz, 
csak felteszi a hirdetésbe és bezsebeli a pénzt, 
semmi hozzáadott értéket nem képvisel.”

Ismerős mondatok ezek. Rólunk mondják, mi mondjuk. 

Emberek vagyunk és hol az egyik hol a másik oldalon állunk. Szolgálunk és szolgáltatunk.

Mindig nagy a felelősség, ha valami olyan van a kezünkben, amiért mások egy fél életen át dolgoznak. A legkisebb vagyontárgy is érték, amihez emlékek, verejték vagy éppen üzlet kapcsolódik. Válságok jönnek mennek, de az ingatlan mindig speciális helyet képvisel a vagyontárgyak közt. Mindig is megfogható, tárgyiasult vagyon, aminek bár a kereslet-kínálat határozza meg az árát, mégis biztosak lehetünk benne, hogy ha ma nem is, de holnap jó áron lesz eladható.

Ki gondolta a 2008-as válság idején, hogy egy panellakás ára megduplázódik pár éven belül. Ne adj’ Isten a dunai panoráma megtriplázza a mindig lenézett, kommunista valóságban teremtődött lakásmegoldás árát. A néhai „panelproli” érzést felváltja a menő befektető státusz, ahol két Vizafogói jó fekvésű kockalakás kisebb vagyont ér. 

De mi lesz veled most ingatlanpiac? Hol pukkadt ki a lufi, amely már-már hőlégballon méretet öltött Budapesten és némely gazdaságilag frekventált vidéki nagyvárosban? 

A történet nem most kezdődött. Ugye senki nem hiszi, hogy 3 hét a koronavírus idején összeroppant egy ilyen üzleti potenciált. Az elmúlt 1 évben megoszlott a szakemberek véleménye annak kapcsán, hogy merre tart az ingatlanpiac. Vannak olyan hangok, akik már tavaly tavasszal arról beszéltek, hogy ez az árszint nem tud, nem nőhet tovább. Vannak, akik pedig a külföldi példákat hozva Bécshez, Münchenhez sőt, Londonhoz hasonlítva további ár növekedést jósoltak bizonyos szektorokban. Ahogy mindig, az igazság a két vélemény között volt, de abban mindenki egyetértett, „hogy jőni fog, mert jőni kell” egy válságnak. Azt, hogy ez ilyen hirtelen és védtelenül csapott le az egész világra azonban nem gondolta senki. 

Felvetődik a kérdés: merre tovább ingatlanpiac?

A kereslet szűkül, már -már tűnő félben van, a kínálat bővül és nem csörögnek a telefonok. Az első dermedtség után egyre többen kezdik sejteni, hogy 1-2 hónapon belül nem ér véget a válság, és utána sem onnan fog minden folytatódni, ahol tartottunk a beköszöntekor. Tudomásul kell vennünk: aki nem alkalmazkodik a körülményekhez, nem kommunikál profin telefonon, és nem költözteti át részlegesen az üzletmenetét a virtuális valóságba az ki fog halni, mint a dinoszauruszok.


De mit tehet ilyenkor a közvetítő?

A rendelkezésére álló portfolió átnézése és értékelése az első. Vegyük számba, hogy milyen típusú ingatlanok vannak és a tulajdonosok eladási szándéka mennyire komoly. Szerencsénk van, ha kizárólagos a szerződésünk, de ha nem is az, a tulajdonos felé való kommunikáció most a szokottnál is fontosabb. Tartsuk a kapcsolatot és derítsük ki céljait. Ha olyan az élethelyzet, hogy nem várhat az eladás, nagyon pontosan járjuk körül, hogy milyen ár csökkentési stratégiába fogunk. A piac csak arra vár, hogy hiénaként lecsapjon jó ajánlatokra. Tehát szakemberként nem szabad engednünk elkótyavetyélni egy élet munkáját. 

Az árak érthető módon csökkeni fognak, de nekünk – úgy, mint a tőzsdei folyamatoknál- a legjobbkor kell a piacot megtalálni azzal a kínálati árral, ami még mindkét fél számára win-win helyzet lehet. Ezért kell folyamatosan monitorozni és adatokat gyűjteni a hasonló adottságú ingatlanokról. 

Ennek két előnye is van: Egyrészt egy-egy piaci szegmensben és területen kivételesen jól fogjuk ismerni a kínálatot, másrészt a tapasztalatunk alapján pontosan fogjuk tudni, hogy mikor kell a csökkentett árat meghirdetni.

Hogyan mutassuk be az ingatlant?

Itt segíthet nekünk a virtuális bejárás.

Amennyiben lakott egy lakás és a tulajdonos elkötelezett a mielőbbi értékesítésben, úgy kérjük meg, hogy egy adott alkalommal – megfelelő óvintézkedések betartásával – készíthessünk videót a lakásról, amíg ők nincsenek otthon, vagy tegye meg ő a mi instrukcióink alapján. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy olyan állapotú legyen az ingatlan, hogy az jól mutasson a képeken. 

Az előbbi mondat igaz arra is, ha üres a lakás, de akkor ezt az állapotot nekünk kell kialakítani. Ez esetben vagy videót készíthetünk, vagy valós időben mutatjuk az ingatlant videón keresztül bármilyen mobil applikáció segítségével. 

Amennyiben olyan vevőnek sikerül bemutatni az ingatlant, aki vételi szándékát kinyilvánítja az új helyzetre való tekintettel van lehetőség távol lévő felek között szerződéskötésre.

De ez már egy másik cikk témája.

 

Sándor Viktória, az Etikus Ingatlanos Mozgalom védnöke

Vélemény, hozzászólás?

egy × 4 =