You are currently viewing Az etikus ingatlanos kérdez, az ingatlan.com válaszol

Az etikus ingatlanos kérdez, az ingatlan.com válaszol

Az elmúlt hetekben több változás is történt a COM szolgáltatásaiban. Az Etikus Ingatlanos Mozgalom szívén viseli a közvetítők sorsát, így pontos információk után kutatva Balogh Lászlótól, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjétől kértünk értelmezést, hogy megértsük a döntések tartalmát és ezek valódi okát.

Milyen fontos változások történtek az elmúlt 2 hónapban, és miért volt ezekre szükség?

Az elmúlt néhány hétben számos fejlesztést és változtatást aktiváltunk az ingatlan.com felületein, aminek többsége már most is elérhető, egy részük pedig később élesedik. Az egyik legjelentősebb változás, hogy bevezettük a bankkártyás fizetés lehetőségét az ingatlanközvetítők számára is. Ezzel a közvetítő ügyfeleink díjköteles banki átutalások helyett ingyen tudják kifizetni a szolgáltatásokat, amiket így automatikusan és azonnal aktiválunk szemben az utalással, ahol több óra is eltelhet az utalás és a csomagok aktiválása között. A hirdetőink – ezáltal a közvetítők – védelmét szolgálja az a júliusban élesedett fejlesztésünk, ami megakadályozza, hogy robotok lopják el az ügyfelek ingatlanhirdetési adatait, és így veszélybe sodorják a megbízásaik sikeres lezárását. A hatékony értékesítést segítjük olyan kisebb újításokkal is, aminek keretében a közvetítőket emailben értesítjük a hirdetéseik státuszának megváltozásáról, illetve kreditállományuk érvényességének lejártáról is. Természetesen vannak olyan változások is, amiről tudjuk, hogy nem mindenkit érint ugyanolyan előnyösen.

Gondolom itt az egy referens által egyidejűleg kezelt 50 hirdetés lehetőségének 30-ra csökkentésére gondol.

Igen. Amennyire hálásak voltak az ügyfelek például a bankkártyás fizetés bevezetésével kapcsolatban, hasonlóan sok visszajelzést kaptunk emiatt a változtatás miatt is.

Sokan értékelték úgy ezt a lépést, hogy a COM egy bújtatott áremelést hajtott végre. Értelmezhetjük így ezt a döntést?

A referensek által egyidejűleg kezelt 50 hirdetés számának csökkentésén már régóta gondolkodtunk, de különböző fórumokon és facebook csoportokban az ingatlanközvetítők is megfogalmazták azt, hogy nem ideális az a helyzet, amikor valaki kereszthirdetések formájában csupa olyan ingatlant hirdet, amiről szinte semmit sem tud, nem ismeri a tulajdonosokat és az ingatlan jogi hátterét, sosem járt az ingatlanban, sőt akár még annak környékén sem. A közvetítő kollégák véleménye szerint részben ez a hirdetési gyakorlat az, ami táptalajt ad a szakma káros megítélésének. Mi is azt tapasztaltuk, hogy 10 ingatlanközvetítőből 9 harmincnál kevesebb ingatlant hirdet az ingatlan.com-on, tehát ez a változtatás csupán a közvetítők 10 százalékát érinti. A célunk az volt, hogy a kereszthirdetések számát csökkentsük, mert az ingatlankeresők számára továbbra is ez jelenti a legnagyobb problémát. Az ingatlankeresők, vásárlók és bérlők, így még gyorsabban találhatják meg a számukra ideális ingatlant, ez a fajta elégedettség pedig a közvetítők munkáját is segítheti, sőt ezzel akár spórolni is tudnak. A kevesebb kereszthirdetés miatt ugyanis nem kell annyit licitálni egy-egy eladó vagy kiadó ingatlanra, így pedig kevesebb kreditköltés is elegendő lehet a kiemeléshez. Mivel vannak olyan közvetítők is, akik egyszerre 30-nál több ingatlant szeretnének hirdetni, ők elméletileg valóban rosszabbul járhatnak, amiatt hogy újabb csomagot kell venniük. Ha viszont jobban belegondolunk, hogy valaki egyszerre 40-50 ingatlant hirdet lelkiismeretesen, teljes szakmaisággal, és ezeket hatékonyan értékesíteni is tudja, akkor neki okozza majd a legkisebb fejtörést az extra csomag megrendelése a jelenlegi ingatlanárak és jutalékösszegek mellett. Az ingatlanközvetítő ügyfelek 90 százalékának viszont semmivel sem kell többet áldoznia a hirdetési díjakra, a legtöbben pedig ugyanúgy meghirdethetik a mások által behozott legkíválóbb ingatlanokat is mint eddig. Tehát mi nem bújtatott áremelésként hanem sokkal inkább a keresői élmény és az adatbázis tisztaságának javításaként tekintünk ezekre a változtatásokra. Bár kétségtelen, hogy vannak olyan hirdetők is, akiknek az elmúlt hetekben drágult az ingatlan.com szolgáltatási díja.

Kikre gondol pontosan? 

A magánszemélyeknek augusztusban vidéken megszüntettük az ingyenes 7 napos próbacsomag lehetőségét, ráadásul a vidéki városokban feladott hirdetéseknél 40-50 százalékkal, Budapesten pedig 18, illetve 40 százalékkal emeltük a magánszemélyek számára elérhető csomagok díjait.

Gondolhatunk arra, hogy a COM egyfajta piaci szabályozást hajtott végre a csomagban megjelenő hirdetésszám csökkentésével?

Az ingatlan.com nem hatóság, hanem olyan platform, ahol az ingatlanok vevői és az eladói találkozhatnak egymással. Nevezhetjük emiatt az online ingatlanpiacnak is, ami felelősséggel is jár. Minden változtatásunk és fejlesztésünk célja az, hogy a tranzakció minél hamarabb és minél hatékonyabban jöjjön létre. Ez közös érdeke a vevőknek, a tulajdonsoknak és a közvetítőknek is. Folyamatosan egyeztetünk az ügyfeleinkkel, akiktől rengeteg visszajelzést kapunk, és ezeket meghallgatva döntünk a fejlesztésekről és a hirdetési szabályok esetleges változtatásairól is. A közvetítői csomagokban egyidejűleg feladható hirdetések nagy számát a keresők és a közvetítők egy része régóta kifogásolta, de mondok más példákat is. Szintén a közvetítő kollégák nehezményezték, hogy a mai pörgős ingatlanpiaci helyzetben a hirdetési statisztikák túl lassan készülnek el, nem elfogadható, hogy 2-3 napig kell várni, hogy a megtekintési és érdeklődési statisztikák átfussanak a rendszeren. Ezt az észrevételt is meghallgattuk, és múlt hét óta már másnap a közvetítők rendelkezésre állnak a hirdetésekkel kapcsolatos legfontosabb statisztikák. Szintén több fórumon pl. a Kalmár Kantinban is számos panaszt kaptunk arra, hogy a magánszemélyek által feladott ingatlanhirdetések esetén nem jó eladási árakat ajánlunk a hirdetőknek, ezáltal nehéz helyzetbe hozzuk a közvetítőket, akik más árakat javasolnának nekik. Megvizsgáltuk a helyzetet, és valóban úgy találtuk, hogy lehet még finomítani a hirdetési árajánló algoritmusunkon. Ezt augusztusban meg is tettük, és érezhetően csökkent az ezzel kapcsolatos panaszok száma.

Az előzőek fényében milyen változtatásokra készül a COM a jövőben?

Folyamatosan több csapat is dolgozik csak az ingatlan.com fejlesztésén és működtetésén, ami majdnem 70 embert jelent (termékmenedzserek, fejlesztők, tesztelők, mobilfejlesztők, designerek, ügyfélszolgálatos kollégák, adatelemzők, stb.). Emiatt nehéz lenne az összes tervezett változtatást felsorolni, de egy mindegyikben közös: a változtatásaink középpontjában a keresési élmény optimalizálása és a hirdetési hatékonyság javítása áll annak érdekében, hogy a tranzakciók létrejöttével segítsük az embereket. Viszont nem szeretném megkerülni a kérdést sem, ezért egy fontos fejlesztésről az Etikus Ingatlanos Mozgalom közössége értesülhet legelőször, ezt még sehol sem publikáltuk, és csak a következő időszakban fog élesedni. A fejlesztés a Pro Hirdetésfigyelő nevet viseli, és a mobilapplikációnkon keresztül érhető majd el. Lényege, hogy a hagyományos hirdetésfigyelővel ellentétben, ami a keresési paramétereinknek megfelelő hirdetésekről maximum 24 óra alatt értesített, a Pro Hirdetésfigyelő megrendelőiként azonnal értesítést kapunk a mobilapplikáción keresztül, ha számunkra érdekes hirdetést adott fel valaki. Ennek előfeltétele pont egy olyan fejlesztés, ami az ingatlanközvetítő partnereknek lesz érdekes: innentől kezdve ugyanis a referensek a COM rendszerében használt belépési adataikat is használni tudják az ingatlan.com mobilalkalmazásában, amire idáig sajnos nem volt lehetőségük. Ezzel természetesen nem állnak le a fejlesztések, hiszen tudjuk, hogy bőven van még tennivalónk, amivel még hatékonyabbá tudjuk tenni az ingatlanközvetítő ügyfeleink munkáját. Emiatt folyamatosan várjuk és feldolgozzuk a véleményeket, személyesen is konzultálunk a partnerekkel, és a visszajelzések alapján finomhangoljuk a rendszert.

This Post Has 2 Comments

  1. Éva

    Ez ugye vicc, miért nem kedvezőbb az ára akkor a 30- as csomagnak?

    1. Leila

      Az ingtalan.com, mint for profit cég maga döntheti el, hogy milyen árazási politikát választ. A közvetítő pedig eldöntheti, hogy kíván e továbbra is a com partnere maradni.

Vélemény, hozzászólás?

kettő × 5 =