A koronavírus-járványra reagálva Covid-protokollt, azaz ingatlanszakmai eljárást dolgozott ki egy szakmai szervezet és egy ingatlanközvetítő-hálózat annak érdekében, hogy csökkentsék, illetve elkerüljék a vírus terjedését az ingatlan adásvételek során.
A Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége (MIOSZ), a Balla Ingatlannal összefogva ajánlott vírus-protokollt ad ki – jelezte Balla Ákos, a Balla Ingatlan tulajdonos-ügyvezetője, aki hangsúlyozta, hogy fontos szakmai munkáról van szó, melynek eredményeként elkészült dokumentum az irodai és ingatlanközvetítő munka közbeni felelősségteljes, és jelen helyzetben elvárható megelőzési és védekezési eljárás kapcsán fogalmaz meg ajánlásokat. Az ajánlások egyrészt megszabják, hogy miként érdemes megszervezni és kivitelezni egy ingatlan bemutatását, másrészt az irodákra vonatkozóan is fogalmaznak meg javaslatokat.
Előbbiek közé tartozik – említi meg Osadcow Gergely A MIOSZ elnöke,- az ajánlásnak az a pontja, miszerint az ingatlanközvetítőknek a személyes találkozások egyeztetésekor egyrészt fel kell hívni a felek figyelmét a védőfelszerelések és a távolságtartás szabályaira, így arra, hogy maszkot, fertőtlenítést alkalmazzanak, valamint arra is, hogy a találkozón csak a döntéshozók legyenek jelen. Emellett pedig az ingatlanközvetítő számára javasolt a kesztyű viselése is az ingatlan bemutatása során.
A protokollban az is szerepel azonban, hogy ha egy ilyen helyzetben nem áll rendelkezésre a megfelelő védőfelszerelés valamelyik fél részéről, akkor azt az ingatlanközvetítőnek kellene pótolnia, ha pedig ez nem megy, akkor későbbi időpontra kell szerveznie a találkozót.
Ráadásul – teszik hozzá -, ha lehetséges, nyitott ablak mellett kell bemutatni az ingatlant. Emellett természetesen a bemutatott lakásokban is legalább 1,5 méter távolságot javasolt tartani egymástól és az ügyfelektől. Ugyanez érvényes egyébként az ingatlanközvetítő-irodákban is.
Az irodák kapcsán a dokumentum megemlíti egyrészt azt, hogy az irodák elrendezését eleve meg kell megváltoztatni: biztosítva a munkaasztalok és a tárgyalóasztal közötti 1,5-2 méteres távolságot a vírus terjedésének akadályozása érdekében. Másrészt, ha egyszerre több vevő, illetve eladó érkezik az irodába, akkor őket is úgy kell elhelyezni, hogy a 1,5 méteres távolság tartható legyen. Ha ez nem lehetséges, akkor nem javasolt, hogy egyszerre mindenki bent tartózkodjon az irodában.
A protokoll kitér arra is, hogy mindezek mellett az irodákban gondoskodni kell a megfelelő felületfertőtlenítő szerről és valamilyen kézfertőtlenítőről. Amennyiben a betérő ügyfélnek nincs maszkja, úgy az irodában lévő – kifejezetten a vendégek számára fenntartott – készletből lenne célszerű azt részükre biztosítani.
Emellett az is szerepel a javaslatban, hogy a napi irodai ügyeletes kollégának biztosítani kell a kilincsek, a használt asztalok felületének fertőtlenítését, és azon felületekét, melyeket megérintenek az ügyfelek és a munkatársak. Ezt nem csak érkezéskor kellene megtennie, hanem meg kell ismételni minden alkalom után, amikor ezeket a felületeket az ügyfelek megfogják. Utóbbit feladatot persze átvehetik a kollégák, sőt ők kötelesek is a saját munkaállomásukat, illetve saját ügyfeleik után a felületeket fertőtleníteni.
Végül az ajánlás kitér arra is, hogy csak egészséges, illetve betegség után csak gyógyult és teljesen tünetmentes kollégák dolgozhatnak: szigorúan tilos a legkisebb felsőlégúti megbetegedéssel, megfázással irodai munkát végezni, az irodába bejönni, vagy az ügyfelekkel ingatlanban találkozni.
Szigorú, de alapos tehát a javasolt eljárás, azonban, ha mindezt betartják az ingatlanközvetítők, akkor már sokat tesznek azért, hogy biztonságosabbá váljon járványügyi szempontból az ingatlanértékesítés folyamata.