Ingatlanközvetítőt megbízni mindig nagy döntés, még akkor is, ha egy Etikus Ingatlanosról van szó, hiszen a legtöbb eladónak vagy vevőnek a legnagyobb vagyontárgyáról kell döntést hoznia.
Elfogadnia a szakember javaslatait, segítségét, tudván azt, hogy többet hoz ki a folyamatból, mint egy tapasztalatlan eladó.
Mi a feladat értékesítés előtt?
Törvényi szabályozás ugyan nincs, ami pontosan leírja az ingatlanközvetítők feladatait, mégis vannak olyan lépések, melyek egy Etikus Ingatlanostól elvárhatóak, mert hozzáadott értéket nyújtanak.
Az egyik ilyen például a (nem hiteles) tulajdoni lap kikérése már a megbízáskor, ezzel tudunk ugyanis pontos információkat nyújtani a leendő vevőnek, megelőzve az adásvételi szerződéskor érkező meglepetéseket.
Ebből derülnek ki a pontos tulajdoni viszonyok, például szolgalmi jog, az ingatlanon lévő teher, vagy egy használati megosztás szükségessége. A felkészült vevő ugyan tudatában van mindezeknek, mégis egy Etikus Ingatlanos feladata az, hogy minden információt megadjon az ingatlanról és felhívja a figyelmet a kérdéses pontokra.
Szerződéskötéskor az ügyvéd fogja kikérni a hiteles tulajdoni lapot, melynek egyeznie kell az ingatlanközvetítő által használttal.
Mik a teendők értékesítés után?
A szerződéskötés gyorsabbá, gördülékenyebbé tételében a szerződéskötéshez szükséges pontos adatok begyűjtésében, az előkészítő munkában is szerepet kaphat az ingatlanközvetítő. Mivel jóval több adásvételt kísért végig, mint az eladó és vevő, ezért gyakorlottabban tudja tisztázni a felekkel a fizetési ütemezést, a foglaló fizetési módját, a birtokbaadás kérdéseit és a maradó ingóságokat még akkor is, ha ez nem kifejezett az ő feladatköre.
Lényeges hangsúlyozni, hogy az ingatlanközvetítőnek nem terjed ki a jogosultsága sem a szerződés fizikai előkészítésére sem az ehhez kapcsolódó tanácsadásra. Maradjon mindenki a kaptafánál és ezt hagyjuk meg az ügyvédeknek!
Szintén megállapodás kérdése és az adott ügyvéd hozzáállásától függ, hogy a közvetítő fizikailag jelen van e a szerződés megkötésekor. A gyakorlatban legtöbbször ez történik, de itt sem szabad a szerepet túlértékelni. A szerződéskötés alatt a közvetítő – ha jelen is van- kizárólag csendes megfigyelőként vehet részt a találkozón.
A sikeresen lezárult adásvételt követi a birtokbaadás, melyet egy Etikus Ingatlanosnak érdemes végigkísérnie, és jegyzőkönyvet adnia róla. Olyan információkat rögzít a jegyzőkönyv, mint például az ingatlanban maradt felszerelési tárgyak, illetve a megtekintett állapot után keletkezett bármilyen esemény, mely befolyásolhatja az ingatlan állapotát, de mindkét fél tudomásul veszi azt (például egy ablak betörése, vagy egy felszerelési tárgy – bojler, gáztűzhely – bármilyen okból történő cseréje.)
Ezután az ingatlanközvetítő munkája véget ér.
A szolgáltatókkal való átszerződés már az új tulajdonosok feladata, melyben segítséget nyújthat az ingatlanközvetítő, akár információk megadásával is, úgy mint az ügyfélszolgálatok elérhetőségei. A nullás igazolások beszerzése sem az ő feladata, de részt vehet benne. A földhivatali eljárást pedig a közreműködő ügyvéd intézi. Mindezekben tehát legfeljebb tanácsadás szintjén vesz részt.
Mi a tanulság?
Az ingatlanközvetítő megbízási szerződése tartalmazza a vállalt feladatokat, a felelősségi köröket, és ez mindkét fél számára megnyugtató.
Plusz értéket adhatunk még megbízónk számára a felkészültségünkkel, a pontosságunkkal, precizitásunkkal, illetve ha tájékoztatjuk a számunkra természetes, számára ugyanakkor létfontosságú teendőkről, tudnivalókról.
Ezek azok a különbségek, amik megkülönböztetik az ingatlanközvetítőket egymástól, és ami miatt jó érzéssel emlékeznek vissza a megbízók és ajánlják tovább az adott ingatlanközvetítőt.