Alábbi cikkünkben Szénási Viktória Etikus Ingatlanos (homefocus.hu), ismerteti ezt az új, ingatlanértékesítést segítő szolgáltatást.
Sokat hallani manapság a home staging – ről, de mit is jelent ez a valóságban?
Ez egy olyan szolgáltatás, amit képzett lakberendezők nyújtanak és az ingatlan eladását hivatott segíteni. Hazánkban viszonylag új eljárásnak számít, de például Amerikában több évtizedes múltra tekint vissza.
Home staging során a lakberendező különféle dekorációs kellékekkel, a színek és a fények játékával kiemeli az ingatlan értékes tulajdonságait, és leveszi a hangsúlyt a zavaró, esetleg kellemetlen részletekről. A cél az, hogy az adott lakást hangulatossá, szerethetővé, otthonossá tegyük.
Mi a különbség a lakberendezés és a Home staging között?
A lakberendezés a saját igények megvalósítását szolgálja, megvalósítja a kényelmes otthont a megbízó részére, – általában nagyobb összeget fordít ilyenkor a tulajdonos a saját ingatlana kényelmessé, otthonossá tételére.
Míg a home staging egy marketing eszköz, melynek segítségével a piaci igényeknek megfelelően készítjük fel a lakást. Ez esetben a vevő fejével kell gondolkodni, letisztult, mégis otthonos környezetet kell teremteni.
A home staging alapvető eleme a vásárlási vágy felkeltése, ez esetben költséghatékonyságról is beszélhetünk, azokat a munkálatokat végezzük el, amik kifejezetten az eladást segítik.
Miért van erre szükség?
Statisztikai adatok szerint az emberek 80%-a nem képes elvonatkoztatni attól, amit lát. Ha benéz egy szobába, el tudja dönteni, hogy tetszik-e neki, de képtelen elképzelni azt másmilyen berendezési tárgyakkal. Egy üres szobába sem tudja odaképzelni a bútorokat, szőnyegeket, függönyöket. Nekik hatalmas segítséget nyújt egy hangulatosan berendezett lakás.
Egyre többször látom, hallom, hogy valaki az ingatlan eladása előtt gyakorlatilag átépíti, felújítja azt. A felújítás költsége gondolom, megtérül, de nem mindenkinek van erre pénze.
A home staging – et nem szabad összekeverni a felújítással. Nem változtatjuk meg a helyiségek funkcióját, nem mozgatunk a falakat, nem cseréljük le a burkolatokat. A helyszínen rendelkezésre álló bútorokat használjuk, kiegészítjük kisbútorainkkal és dekorációs tárgyainkkal.
Üres ingatlan berendezése is lehetséges?
Igen, jelenleg egyedülálló az országban, az Egylet.hu ingatlanközösség, -melynek tagja vagyok – kitalált erre egy megbízóbarát metódust, hogy a megrendelőnek ez ne jelentsen költséget, mert a szolgáltatás költségét az ingatlanértékesítő sikerdíja tartalmazza.
Ilyen esetben bútorszállító – költöztető partnerünk segítségét is igénybe vesszük. Természetesen nem szekrénysorokat és hatalmas gardróbszekrényeket költöztetünk be egy eladásra kínált ingatlanba. De elhelyezzük a szükséges ágyakat, kanapékat, asztalokat és székeket, hogy a leendő új tulajdonosnak segítsünk elképzelni egy lehetséges berendezési variációt.
Alaprajz és a helyszínen készített fényképek alapján, lakberendezőnk megtervezi az enteriőr átalakítását. Egy előre egyeztetett időpontban a helyszínre szállítjuk az összeállított termékeket, és néhány óra alatt elvégzi a látványos átalakítást.
Amennyiben az ingatlan lakott, akkor a fotók, videó, 3D séta elkészítését követően a termékeket visszaszállítjuk. Abban a szerencsés esetben, amikor az ingatlant nem lakják, a dekorációs kellékek és bútorok eladásig a lakásban maradnak. Ilyenkor a leendő vevő ugyanazt az állapotot látja, mint amivel a hirdetésben találkozott.
De, ha nem maradnak ott a termékek, akkor az érdeklődőknek csalódást okozhat, hogy nem azt látják élőben, mint a fotókon, videón. Ezt hogyan lehet orvosolni?
Egyrészt a birtokbaadási állapot is jelentősen eltér a hirdetési állapottól, és ez ilyen alapon ez is csalódást okozhatna a vevőnek. Másrészt a magyar lakosság többsége nem rendelkezik egy időben több ingatlannal, jellemzően azt árulják, amiben laknak, nem tudnak az értékesítés idejére elköltözni.
Ez a home staging tekintetében egy piaci rés, és tudtommal jelenleg ezzel nem foglalkozik egy ingatlanközvetítő cég sem ez Egylet.hu-n kívül. Hallottam egy podcast-ben, ahol egy lakberendező kijelentette: szerinte butaság, ha csak a média tartalom elkészítéséig dekoráljuk ki a lakást, mivel a vevő csalódik, ha nem ugyanazt látja, mikor belép a lakásba, mint a hirdetési fotókon.
Az én véleményem ezzel szemben az, hogy az ingatlant ki kell emelni a tömegből, és azok a lakások is megérdemlik a törődést, amelyek lakottak. Ezeknél a lakásoknál a home staging és a média anyag elkészítése azért történik, hogy az ingatlanközvetítőt felhívják a potenciális vevők, legyen kivel tárgyalni az eladásról. A vevőt nem fogja csalódás érni a megtekintés során, hiszen egy jó ingatlan szakértő már telefonon felhívja a figyelmét, hogy nem pont ugyanaz az állapot fogja fogadni, mint a hirdetési képeken, mert a lakásban életvitelszerűen élnek, esetleg már a költözésre készülve dobozban van a holmijuk.
A home stagingnek ez az ága, ahol lakott ingatlant készítünk fel, a tapasztalataink alapján rendkívül hasznos az értékesítés felgyorsítása szempontjából. Rendszeresen előfordul, hogy egy olyan ingatlan esetében, amit hónapokon keresztül hirdettek, és nem tudtak eladni, miután átesett a home stagingen, készült róla profi média anyag, 1-2 héten belül ugyanazon az áron elkelt.
Szénási Viktória, Etikus Ingatlanos, Homefocus.hu