You are currently viewing Mi alapján érdemes ingatlanközvetítőt választani?

Mi alapján érdemes ingatlanközvetítőt választani?

Részletek a 03.30 Etikus Ingatlanos Talk Show műsorból, ahol Sándor Viktória, az Etikus Mozgalom elnöke, Balla Ákos, a Balla Ingatlan vezetője, Balogh László, az Ingatlan.com vezető elemzője és Vágner Adrienn, az Etikus Ingatlanos Mozgalom tagja és mentora vitatja meg ezt az igen nehéz kérdést.

 

 

Vágner Adrienn: …Ahogy említettem internetre kapcsolódik mindenki, tehát biztos, hogy először ott fognak ingatlanközvetítőt keresni. Én úgy gondolom, hogy az első benyomás, a szimpátia is nagyon fontos, tehát biztos nem fog az ügyfél olyan ingatlanközvetítőt választani, aki még képileg sem szimpatikus neki.

Különbözőek vagyunk, különböző típusokhoz tudunk kapcsolódni, ezt tudomásul kell venni. Én úgy gondolom, hogy a szimpátia nagyon fontos, nagyon fontos azt megnézni, hogy egyáltalán milyen működési területe van, mert mondjuk egy győri ingatlan eladásához ne válasszunk budapesti ingatlanközvetítőt, akinek fogalma sincs az ottani piacról, tehát meg kell győződni, hogy a területen dolgozik, meg lehet nézni, hogy milyen anyagok jelennek meg egy ingatlanközvetítőről, utána lehet nézni, és én azért a személyes beszélgetésben nagyon hiszek, mert szerintem az első egyperces beszélgetés egy magánszemély is le tudja venni, hogy milyen emberrel beszélget: hozzáértő, nemhozzáértő, empatikus, nem empatikus.

Én úgy gondolom, hogy ezért is fontos egy közösségi média, megjelenése, egy blogolás. Ezért is fontos, hogy utána tudjanak nézni, hogy átlátható legyen, tehát, hogy tényleg lássák, hogy ezzel foglalkozom, lássák a sikereimet, mert Magyarországon ciki, ha sikeres vagy, nem is merik reklámozni, én büszkén vállalom, hogy ingatlanközvetítő vagyok, büszkén kommunikálom a sikereimet is.

Úgy gondolom, hogy ebben a digitális világban már nagyon könnyű, úgymond 90%-ban helyesen választani ingatlanközvetítőt. De ezek a fő feltételek, azt gondolom, hogy helyi ingatlanközvetítő, aki a helyi piaccal van tisztában, akiről látjuk, hogy hozzáértő, aki szimpatikus, és egy beszélgetést igenis megér a dolog.

Balla Ákos: …Nagyon fontos az, hogy az ingatlanközvetítő tartozzon valahová, tartozzon egy közösséghez, egy olyan közösséghez, akinek vannak normái, etikai normái, társadalmi elismerésnek örvend. Tekintettel arra, hogy egy ilyen közösség nem fogad be akárkit a tagjai közé, normális esetben is az ilyen nagy hálózatoknak is egy ilyen közösséget kellene, hogy alkossanak, de ezt sajnos nem lehet elmondani önmagában, hogy ha valami nagy, akkor az jó is.

Nagyon sokszor a nagy dolgok a profitról szólnak, a nagy profitról természetesen, és azt gondolom, hogy ez egy mélyebb elemzést igényel, de az, hogy ha valakinek még hovatartozása sincs, tehát nem tartozik mondjuk egy Etikus Ingatlanos szervezetbe, nem fogadta be egy nagyobb cég, csak úgy valahol lebeg a semmiben, akkor alapvetően ő lehet a leggyengébb láncszem, a legproblémásabb esett ebből a szempontból, tehát a sehová nem tartozó emberektől mindenkit óvva intenék, de az, hogy valahová tartozik, az is azt jelenti, hogy azt meg kell vizsgálni, hogy egyébként mindenféle paraméternek megfelel-e, és egyébként tudunk-e vele együtt dolgozni.

Egy picit ezek szubjektív gondolatok voltak, de vannak objektív lehetőségek is, nézzünk meg akár egy hirdetési portfólióját. Természetesen, ha egy ingatlant hirdet, az mondjuk nem olyan kecsegtető, az mondjuk azt jelenti, hogy vagy nem bíznak benne az emberek, vagy nem dolgozik elég régóta a szakmában. Ha több ingatlana van, akkor meg kell nézni a hirdetés szövegezését, minőségét, fényképeket, sikerességét, akár azt, hogy eladóként vagyunk egy döntési helyzetben, akkor nézzük meg, hogy vevőként mit szólnánk ezekhez a hirdetésekhez.

Tehát vannak objektív visszaellenőrzési lehetőségek, hogy mégis hogyan dolgozik az az ingatlanközvetítő, és azt se felejtsük el, hogy az ajánlás nagyon-nagyon fontos a mi szakmánkban. Tehát egy csomó területre úgy megyünk, hogy valaki ajánlja az orvost, körmöst, fodrászt stb., és ez pozitív élményt vált ki bennünk előzetesen.

Az lenne fontos, hogy alapvetően ajánljuk az ingatlanosunkat is. Ez lehetne egy kérés is az ügyfelek felé, hogy valóban ha valakivel elégedettek voltak, akkor mondjanak róla jót, ha meg elégedetlenek voltak, akkor meg mondjanak róla rosszat, hogy valóban segítsék a mi munkánkat abban, hogy tényleg az ügyfelek ránk találjanak, mert jól végeztük a munkánkat, és mi is dolgozunk azon, hogy megkülönböztessük magunkat a kóklerektől, ezért is lenne fontos az, hogy tényleg ne negatívan listázzuk, hanem pozitívan listázzuk azokat a kollégákat, akik nem kóklerek, és fejlődni vágynak és tanulnak, vagy éppen a szabadidejüket áldozzák arra, hogy ezt a műsort hallgassák, vagy a elolvassák az ide vonatkozó cikkeket.

Az is rendkívül fontos, hogy amit a Laci ír, meg elemez legalább a szakmához jusson el. Én azt gondolom, hogy elég ciki, amikor a közvetítő kollégák nincsenek ezekkel az információkkal tisztában. Egy valamiben biztosak lehetünk: a lakást kereső ügyfél tájékozott ebben, mert a lakás kereső ügyfél tudja, hogy ez fontos neki és a zsebére megy, éppen ezért alapvetés, hogy ezeket az információkat rendszeresen követjük, és ez is lehet egyfajta vizsgáztatása a kollégáknak, aki kimegy, mint ingatlanközvetítő és elkezd mindenféle szépet mesélni, akkor azért a sok szép mellett kérdezzük már meg, hogy mégis mit adott el mostanában, hogyan látja a piacot, mit tud a piacról, és ha három összefüggő értelmes szót nem tud a mai valós piaci helyzetről mondani, csak azt, hogy a mi cégünk nagy, meg hogy olcsók vagyunk, meg hogy biztos eladjuk az ingatlanát, meg ha az egyperces sales nagyjából elfogy, akkor azt gondolom, hogy nem szabadna vele a továbbiakban sokat beszélgetni.

Balogh László: …A tapasztalatok alapján mi azt látjuk, hogy nem a méret a lényeg, ahogy azt mondani szokás. Nincs bekódolva, hogy ha valaki nagy szereplő a piacon, akkor az a konkrét közvetítő, akinek mi megbízást adunk ő is ugyanolyan sikeres lesz, és ez a másik irányba is igaz. Ott egy picit lehet véleménykülönbség Ákossal, ha valaki egy adott terület, egy adott városrész, egy adott ingatlanszegmens, egy adott ingatlantípus szakértője, és egyedül tudja vinni ezt a területet, ő is lehet ugyanolyan sikeres, hogy ha szakmailag a felkészültsége mögötte áll.

Egyébként, amit még szintén látunk a piacról, hogy az elmúlt 10-20 évben azért nagyon ellentmondásossá vált ez a szakma. Nagyon nagy ez a fluktuáció a szakmán belül, mert nagyon sokan könnyű kereseti lehetőséget látnak az ingatlanközvetítésben. Most van nagyságrendileg 10.000 ingatlanközvetítő az országban- és abban biztosak lehetünk, hogy ebben az ínségesebb hónapokban, időben nem mind a 10.000 lesz sikeres.

Ezért nagyon fontos, hogy megfelelő partnert találjunk a saját megbízásunk teljesítésére, legyen szó akár keresési, akár eladási megbízást adunk. Azt látjuk, hogy nagyon fontos, és nagyon bizonytalan tényezővé lépett elő, az egyszerű laikus 10-20 évente lakásvásárlásban érintett ügyfelek számára, hogy mégis kihez nyúljon. Van törvényi szabályozás, ingatlanközvetítői névjegyzék, az országos kereskedelmi nyilvántartás, de nagyon sokan nincsenek ezzel tisztában….

Balla Ákos: …Egy gondolatot szeretnék még hozzátenni. Nem szeretném azt sugallni, hogy csak a nagy hálózatoknál dolgozhat sikeres és jó kolléga. Azok a kollégák, akik sikeresek és hosszútávon ebből élnek, a tapasztalatunk szerint elkezdenek valahová tartozni. Nem feltétlenül egy hálózathoz, hanem például az Etikus Ingatlanoshoz…. Azt látom, és ez egy személyes tapasztalat, és nem egy felmérés eredménye, hogy a legjobb kollégák azért előbb-utóbb valahová elkezdenek tömörülni, ami a szakmát is előrébb viszi, ami egyébként számukra is valamilyen szakmaiságot, vagy visszajelzést ad. Erre utaltam az előbb főleg, és az meg egy ideális helyzet lenne, ha alapvetően a nagyobb cégek annyira igényesek lennének, hogy csak jól dolgozó kollégákat fogadnának a soraikba, és alapvetően törekednének a jó munkavégzésre…. de addig még nagyon sokat kell dolgoznunk, hogy ez megvalósuljon.

Sándor Viktória: Fontos a végzettség, fontos, hogy hogy néz ki a kolléga, milyen háttere van, és nagyon fontos, hogy folyamatosan képezze magát. A mi közösségünkben, az Etikus Ingatlanos közösségnél egy nagyon fontos szempont, hogy egy kreditrendszer alapján mérlegeljük, hogy ezek a kollégák hogyan, mennyit teljesítettek, mit tanultak meg, tehát folyamatosan monitorozzuk a kollégáinkat, hiszen csak úgy érdemes a piacon lenni, hogy a legmegfelelőbb tudással segítjük a tranzakciókat.

Részletek a 03.30 Etikus Ingatlanos Talk Show műsorból

Vágner Adrienn: …Ahogy említettem internetre kapcsolódik mindenki, tehát biztos, hogy először ott fognak ingatlanközvetítőt keresni. Én úgy gondolom, hogy az első benyomás, a szimpátia is nagyon fontos, tehát biztos nem fog az ügyfél olyan ingatlanközvetítőt választani, aki még képileg sem szimpatikus neki. 

Különbözőek vagyunk, különböző típusokhoz tudunk kapcsolódni, ezt tudomásul kell venni. Én úgy gondolom, hogy a szimpátia nagyon fontos, nagyon fontos azt megnézni, hogy egyáltalán milyen működési területe van, mert mondjuk egy győri ingatlan eladásához ne válasszunk budapesti ingatlanközvetítőt, akinek fogalma sincs az ottani piacról, tehát meg kell győződni, hogy a területen dolgozik, meg lehet nézni, hogy milyen anyagok jelennek meg egy ingatlanközvetítőről, utána lehet nézni, és én azért a személyes beszélgetésben nagyon hiszek, mert szerintem az első egyperces beszélgetés egy magánszemély is le tudja venni, hogy milyen emberrel beszélget: hozzáértő, nemhozzáértő, empatikus, nem empatikus. 

Én úgy gondolom, hogy ezért is fontos egy közösségi média, megjelenése, egy blogolás. Ezért is fontos, hogy utána tudjanak nézni, hogy átlátható legyen, tehát, hogy tényleg lássák, hogy ezzel foglalkozom, lássák a sikereimet, mert Magyarországon ciki, ha sikeres vagy, nem is merik reklámozni, én büszkén vállalom, hogy ingatlanközvetítő vagyok, büszkén kommunikálom a sikereimet is. 

Úgy gondolom, hogy ebben a digitális világban már nagyon könnyű, úgymond 90%-ban helyesen választani ingatlanközvetítőt. De ezek a fő feltételek, azt gondolom, hogy helyi ingatlanközvetítő, aki a helyi piaccal van tisztában, akiről látjuk, hogy hozzáértő, aki szimpatikus, és egy beszélgetést igenis megér a dolog.

Balla Ákos: …Nagyon fontos az, hogy az ingatlanközvetítő tartozzon valahová, tartozzon egy közösséghez, egy olyan közösséghez, akinek vannak normái, etikai normái, társadalmi elismerésnek örvend. Tekintettel arra, hogy egy ilyen közösség nem fogad be akárkit a tagjai közé, normális esetben is az ilyen nagy hálózatoknak is egy ilyen közösséget kellene, hogy alkossanak, de ezt sajnos nem lehet elmondani önmagában, hogy ha valami nagy, akkor az jó is. 

Nagyon sokszor a nagy dolgok a profitról szólnak, a nagy profitról természetesen, és azt gondolom, hogy ez egy mélyebb elemzést igényel, de az, hogy ha valakinek még hovatartozása sincs, tehát nem tartozik mondjuk egy Etikus Ingatlanos szervezetbe, nem fogadta be egy nagyobb cég, csak úgy valahol lebeg a semmiben, akkor alapvetően ő lehet a leggyengébb láncszem, a legproblémásabb esett ebből a szempontból, tehát a sehová nem tartozó emberektől mindenkit óvva intenék, de az, hogy valahová tartozik, az is azt jelenti, hogy azt meg kell vizsgálni, hogy egyébként mindenféle paraméternek megfelel-e, és egyébként tudunk-e vele együtt dolgozni. 

Egy picit ezek szubjektív gondolatok voltak, de vannak objektív lehetőségek is, nézzünk meg akár egy hirdetési portfólióját. Természetesen, ha egy ingatlant hirdet, az mondjuk nem olyan kecsegtető, az mondjuk azt jelenti, hogy vagy nem bíznak benne az emberek, vagy nem dolgozik elég régóta a szakmában. Ha több ingatlana van, akkor meg kell nézni a hirdetés szövegezését, minőségét, fényképeket, sikerességét, akár azt, hogy eladóként vagyunk egy döntési helyzetben, akkor nézzük meg, hogy vevőként mit szólnánk ezekhez a hirdetésekhez. 

Tehát vannak objektív visszaellenőrzési lehetőségek, hogy mégis hogyan dolgozik az az ingatlanközvetítő, és azt se felejtsük el, hogy az ajánlás nagyon-nagyon fontos a mi szakmánkban. Tehát egy csomó területre úgy megyünk, hogy valaki ajánlja az orvost, körmöst, fodrászt stb., és ez pozitív élményt vált ki bennünk előzetesen. 

Az lenne fontos, hogy alapvetően ajánljuk az ingatlanosunkat is. Ez lehetne egy kérés is az ügyfelek felé, hogy valóban ha valakivel elégedettek voltak, akkor mondjanak róla jót, ha meg elégedetlenek voltak, akkor meg mondjanak róla rosszat, hogy valóban segítsék a mi munkánkat abban, hogy tényleg az ügyfelek ránk találjanak, mert jól végeztük a munkánkat, és mi is dolgozunk azon, hogy megkülönböztessük magunkat a kóklerektől, ezért is lenne fontos az, hogy tényleg ne negatívan listázzuk, hanem pozitívan listázzuk azokat a kollégákat, akik nem kóklerek, és fejlődni vágynak és tanulnak, vagy éppen a szabadidejüket áldozzák arra, hogy ezt a műsort hallgassák, vagy a elolvassák az ide vonatkozó cikkeket. 

Az is rendkívül fontos, hogy amit a Laci ír, meg elemez legalább a szakmához jusson el. Én azt gondolom, hogy elég ciki, amikor a közvetítő kollégák nincsenek ezekkel az információkkal tisztában. Egy valamiben biztosak lehetünk: a lakást kereső ügyfél tájékozott ebben, mert a lakás kereső ügyfél tudja, hogy ez fontos neki és a zsebére megy, éppen ezért alapvetés, hogy ezeket az információkat rendszeresen követjük, és ez is lehet egyfajta vizsgáztatása a kollégáknak, aki kimegy, mint ingatlanközvetítő és elkezd mindenféle szépet mesélni, akkor azért a sok szép mellett kérdezzük már meg, hogy mégis mit adott el mostanában, hogyan látja a piacot, mit tud a piacról, és ha három összefüggő értelmes szót nem tud a mai valós piaci helyzetről mondani, csak azt, hogy a mi cégünk nagy, meg hogy olcsók vagyunk, meg hogy biztos eladjuk az ingatlanát, meg ha az egyperces sales nagyjából elfogy, akkor azt gondolom, hogy nem szabadna vele a továbbiakban sokat beszélgetni.

Balogh László: …A tapasztalatok alapján mi azt látjuk, hogy nem a méret a lényeg, ahogy azt mondani szokás. Nincs bekódolva, hogy ha valaki nagy szereplő a piacon, akkor az a konkrét közvetítő, akinek mi megbízást adunk ő is ugyanolyan sikeres lesz, és ez a másik irányba is igaz. Ott egy picit lehet véleménykülönbség Ákossal, ha valaki egy adott terület, egy adott városrész, egy adott ingatlanszegmens, egy adott ingatlantípus szakértője, és egyedül tudja vinni ezt a területet, ő is lehet ugyanolyan sikeres, hogy ha szakmailag a felkészültsége mögötte áll. 

Egyébként, amit még szintén látunk a piacról, hogy az elmúlt 10-20 évben azért nagyon ellentmondásossá vált ez a szakma. Nagyon nagy ez a fluktuáció a szakmán belül, mert nagyon sokan könnyű kereseti lehetőséget látnak az ingatlanközvetítésben. Most van nagyságrendileg 10.000 ingatlanközvetítő az országban- és abban biztosak lehetünk, hogy ebben az ínségesebb hónapokban, időben nem mind a 10.000 lesz sikeres. 

Ezért nagyon fontos, hogy megfelelő partnert találjunk a saját megbízásunk teljesítésére, legyen szó akár keresési, akár eladási megbízást adunk. Azt látjuk, hogy nagyon fontos, és nagyon bizonytalan tényezővé lépett elő, az egyszerű laikus 10-20 évente lakásvásárlásban érintett ügyfelek számára, hogy mégis kihez nyúljon. Van törvényi szabályozás, ingatlanközvetítői névjegyzék, az országos kereskedelmi nyilvántartás, de nagyon sokan nincsenek ezzel tisztában….

Balla Ákos: …Egy gondolatot szeretnék még hozzátenni. Nem szeretném azt sugallni, hogy csak a nagy hálózatoknál dolgozhat sikeres és jó kolléga. Azok a kollégák, akik sikeresek és hosszútávon ebből élnek, a tapasztalatunk szerint elkezdenek valahová tartozni. Nem feltétlenül egy hálózathoz, hanem például az Etikus Ingatlanoshoz…. Azt látom, és ez egy személyes tapasztalat, és nem egy felmérés eredménye, hogy a legjobb kollégák azért előbb-utóbb valahová elkezdenek tömörülni, ami a szakmát is előrébb viszi, ami egyébként számukra is valamilyen szakmaiságot, vagy visszajelzést ad. Erre utaltam az előbb főleg, és az meg egy ideális helyzet lenne, ha alapvetően a nagyobb cégek annyira igényesek lennének, hogy csak jól dolgozó kollégákat fogadnának a soraikba, és alapvetően törekednének a jó munkavégzésre…. de addig még nagyon sokat kell dolgoznunk, hogy ez megvalósuljon.

Sándor Viktória: Fontos a végzettség, fontos, hogy hogy néz ki a kolléga, milyen háttere van, és nagyon fontos, hogy folyamatosan képezze magát. A mi közösségünkben, az Etikus Ingatlanos közösségnél egy nagyon fontos szempont, hogy egy kreditrendszer alapján mérlegeljük, hogy ezek a kollégák hogyan, mennyit teljesítettek, mit tanultak meg, tehát folyamatosan monitorozzuk a kollégáinkat, hiszen csak úgy érdemes a piacon lenni, hogy a legmegfelelőbb tudással segítjük a tranzakciókat.

Vélemény, hozzászólás?

16 − tizenöt =