A home-staging egy hazánkban még nem túl széleskörben ismert, ám mégis egyre inkább előtérbe kerülő fogalom, mely lényegében az ingatlan adás-vételre történő felkészítését jelenti.
Vannak, akik egy ingatlanba belépve lehetőségeket, és megvalósítható variációk végtelen lehetőségét látják, és vannak, akik csak a sivár, vagy éppen kevésbé sivár jelent. A home-staging többek közt nekik is nyújt kézzelfogható segítséget. No és persze nem csak nekik, hiszen a home-staging-gel eladásra felkészített ingatlanok nem csak magasabb áron, de gyorsabban is találnak is gazdára, mint a berendezés nélküli, vagy szimplán csak nem kipofozott lakások.
Mit kell tudnunk a home-staging-ről?
„Nem a ruha teszi az embert” – szokták mondani, ám kétségtelen, hogy az ápoltság és az igényesség nagyban hozzájárul első benyomásunkhoz – és ez természetesen nem csak az emberi kapcsolatokkal van így. Sokkal könnyebben ráhangolódhatunk és beleszerethetünk egy olyan lakásba, mely nem zsúfolt, sötét és zeg-zugos, hanem tágas, világos és letisztult.
Szénási B. Viktória, csömöri Etikus Ingatlanos az ingatlan szakma mellett home-staging-gel és fotózással is foglalkozik. Őt kérdeztük arról, hogy mit is kell tudnunk a home-staging-ről, illetve, hogy milyen szerepe van a fényképeknek az ingatlan adás-vétele során.
A Vikivel készült interjút itt olvashatjátok.
A home-staging bemutatja az ingatlanban lévő lehetőségeket. Segítségével ünneplőbe öltöztethetjük az ingatlant, felkészítjük az eladásra – akár bútorokkal, dekorációkkal, színben harmonizáló kellékekkel. Amolyan “katalógus-lakást” varázsolunk az érdeklődő elé, így kizárjuk annak a lehetőségét, hogy fantázia vagy képzelőerő híján nem látja meg az ingatlanban rejlő lehetőségeket.
A home-staging-nél a cél mindig más. Van, hogy egy üres, csupasz lakásnak kell melegséget árasztania. Van, hogy arra van szükség, hogy bemutassuk, milyen átalakításokkal, akár falmozgatásokkal lehet nagyobb teret kialakítani, vagy hogy hogyan lehet egy kis szobát hangulatosan, praktikusan élhető nagyságúvá tenni. Sok esetben pedig egy átlagos, normál állapotú lakásba csiholunk életet.
Az első lépés természetesen minden esetben a rend és az alapos takarítás. Tegyük el az apró-cseprő dolgokat, helyezzünk a polcokra növényeket, új párnákat, ágytakarókat; mozgassunk át bútorokat, ha az összkép azt kívánja. Ezzel a pár aprósággal máris megtettük az első lépéseket a sikeres és gyorsabb eladás érdekében.
Ha pedig a lakberendezés megtörtént, akkor az eladás szerves része a minőségi képek elkészítése, ahol a keresők már a fotók alapján bele tudnak szeretni az ingatlanunkba.
A home-staging: nem csalás, nem ámítás
Egy lakásból vagy házból kihozni a legtöbbet a vevő és eladó számára is jó. Az eladónak azért, mert kis befektetéssel, rendészkedéssel növelheti az ingatlan értékét, a vevőnek pedig azért, mert nem neki kell energiát, pénzt beleölni az új lakás kialakításába. Kényelmesen, akár pár nap alatt birtokba veheti új otthonát.
Manapság az önmagában már sokszor kevés, ha egy ingatlan megfelelő paraméterekkel rendelkezik. Meg kell mutatnunk, hogy milyen szépségeket, lehetőségeket rejt az a lakás, így a kereső is megláthatja azokat a lehetőségeket, amik talán eszébe sem jutnának.
Két, hasonló, vagy azonos paraméterekkel rendelkező lakás esetén például az fog dönteni egyik, vagy másik javára, hogy a leendő vevő milyen fantáziát lát benne. Egy túlzsúfolt, lila falú, sötét, gyerekjátékokkal teletömött szoba kevésbé tűnik tágasnak és letisztultnak, mint egy harmonikusan, kevés bútorral berendezett, pasztell színű helyiség. A lényeg, hogy a dekoráció minél semlegesebb legyen, azaz minél több embernek megfeleljen.
A vevő nem azt akarja látni, hogy milyen emberek laknak a lakásban, hanem önmagát szeretné látni az új otthonában. Ehhez nyújt segítséget a home-staging-ben jártas szakember: segít elérni, hogy az ingatlan otthonos legyen, de közben legyen annyira semleges is, hogy a vevő úgy érezze: itt akarok élni!